week 3 - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Theo - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Theo - WaarBenJij.nu

week 3

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Mei 2016 | Nederland, Wateringen

Verslag 3
Dinsdag 10 mei de eerste toets gehad en die ging goed. Soms ben ik ezelsbruggetjes aan het bedenken om ezelsbruggetjes te kunnen onthouden!! Maar goed gelukkig is iedereen er nog bij en wordt het ook steeds interessanter.
Het is, naarmate ik me er meer in ga verdiepen gewoon ongelofelijk hoe ingenieus je lichaam in elkaar zit en hoe slim het zelf is om dingen te bedenken en problemen op te lossen.
Dat wij vaak het geduld niet hebben om het lichaam dit zelf te laten regelen en dat we daarnaast ook vaak nog pijnstillers gebruiken om maar door te kunnen razen getuigd vaak niet van heel veel respect voor ons eigen lichaam. Maar goed, hoe mooi kan het dus zijn om hier een tool in handen te krijgen om mensen hierbij toch een handje te kunnen helpen!

Even iets over het land en de mensen die erin wonen. Het blijft toch een apart land met aparte mensen. Wij zitten in een rijk, relatief blank gebied. Langs de N2 de doorgaande weg langs de hele zuidkust van Zuid-Afrika zie je veel heel moderne shoppingmalls en daarnaast ook weer ‘moderne’ townships. Door de overheid neergezette kleine huisjes die er veel beter uit zien dan de golfplaten zoals we die gewend waren. Wijk je trouwens iets af van de doorgaande route, zie je nog wel veel golfplaten hutjes met heel veel armoede. Het verschillen tussen rijk wit en arm zwart is nog steeds heel erg groot. Het grote probleem op dit moment is dat de regering van Zuma niet aan wit of zwart denkt maar voornamelijk aan zichzelf!! Daarnaast worden vanuit de overheid veel bedrijven verplicht om een x% zwarte mensen op managementfuncties aan te nemen waarbij niet meer gekeken wordt naar kwaliteit.
Gevolg is dat veel bedrijven niet optimaal draaien en dat er zelfs een omgekeerde discriminatie is van blanke mensen die niet aan een baan kunnen komen. Het systeem om zoveel mogelijk (voornamelijk zwarte)mensen aan het werk te krijgen en te houden werkt op zich nog prima. Bij de benzinepomp lopen gewoon 5 man rond die voor je tanken de ramen wassen en alles voor je regelen. Deze mensen krijgen nagenoeg niks betaald en leven dus op wat mensen hun geven. Bij een wegafzetting staan om de 30 meter mensen met een oranje vlak te zwaaien. Soms wel 30 op een rij!! Veel mensen aan het werk die anders niks hebben en nu in ieder geval nog een beetje. En om even aan te geven hoe de verhoudingen liggen. Een leraar verdiend hier 600,- per maand en onze schoonmaakster die 2 dagen schoonmaakt krijgt hiervoor 9,- per dag. Ze is daarnaast heel erg blij met alle restjes eten die wij overhebben. Er wordt niks weggegooid!!

Wel is iedereen super aardig, vriendelijk, behulpzaam en vooral ook erg geduldig.
Niemand lijkt hier haast te hebben en wij passen ons daarin naadloos aan. Stond ik 3 weken geleden nog bij de Jumbo te kijken welke kassa het snelste ging om vervolgens te balen als je dan toch nog voor de verkeerde koos. Nu sta je gewoon heel geduldig 2 uur in een winkel te wachten op je gekochte mountainbike en ben je 2,5 uur bezig in een telcom winkel om je lokale telefoon in de lucht te krijgen! En je ondergaat het gewoon gelaten omdat niemand er zich druk om maakt.
Vrijdag 13 mei tweede test ook goed doorgekomen en vrijdagmiddag met 8 medestudenten naar Swellenbosch voor een weekend uit om wijn, Brandy en Gin te proeven! Wat een strafweekend zeg! verschrikkelijk gelachen en de sfeer in de groep is echt fantastisch!

Bijgevoegd ook weer wat foto’s. Hoop daarmee weer even een goede impressie te kunnen geven van de afgelopen week!
O en als je denkt, wat doen die rare vogels op die foto’s, dit zijn 2 medestudenten die overal mee naar toe willen! Je neemt ze mee maar…..

• 15 Mei 2016 - 22:05

Jørgen :

Theo,

Het klinkt allemaal heel rot. Maar jij slaat je wel door deze ellende heen.

Plezier en studeer ze zo nu en dan....

Jørgen

• 15 Mei 2016 - 22:21

Petra:

Leuk om weer fff wat van je te horen , en wat foto's te zien

• 16 Mei 2016 - 08:21

Antoinet:

He broertje
    Leuk om weer wat van je ervaringen te lezen zo
    Hebben die 2 vreemde vogels ook een naam??
    Stel je ze aan me voor als ik naar je toe kom
    Tot over een week of 5

• 16 Mei 2016 - 09:15

Linda:

Zo te horen al aardig aan het inburgeren.
    Fijn om te lezen dat het zo lekker loopt, en ook leuk om het te lezen.
    succes verder
    groetjes uit het koude kikkerlandje

• 16 Mei 2016 - 10:26

Diana:

Jij redt het allemaal wel ! Je bent al goed aan het inburgeren super !
    Ga zo verder en doe je best ! Groetjes Diana

• 16 Mei 2016 - 12:44

Anja:

Hé Theo,
    Wat ontzettend leuk om zo te lezen wat je allemaal bezighoudt in Zuid Afrika! Zo te horen moet je hard leren maar heb je het daarnaast ook heel gezellig met je studiemaatjes! Ga zo door!
    groetjes Anja

• 16 Mei 2016 - 19:56

Natasja :

Wat is studeren op deze manier toch vervelend....
    Niet te veel aan die lekkere wijntjes he ;-)

• 16 Mei 2016 - 22:16

Theo :

Ik weet nog van 2 jaar terug dat Anita het ook erg leuk vond als er echt daadwerkelijk mensen even kort reageerde op de verslagen dus voor iedereen die dit ziet of leest. gewoon doen hoor!

Ja, misschien lijkt het zo wel heel erg op een feestend studentenleven maar het is ook echt hard studeren hoor! Het langste woord van vandaag was coracobrachialis en dat naast techniek, filosofie, principals en client-managent. maar goed je hoort me niet klagen hoor.

• 17 Mei 2016 - 09:28

Johan V Os:

T,

Ziet er goed uit man! :-)

• 17 Mei 2016 - 09:52

Anita:

Dan zal ik ook nog maar even reageren! Geniet ervan schat, zo'n periode komt nooit meer terug! Straks hard aan het werk in onze praktijk. Heb er zin in! xxxx